woensdag 28 oktober 2015

Bevrijdingsrok ...( vervolg 3 Lezing An Moonen)



Toen ik bij  Annelies  (hier klik)
een mooie foto !
zag van haar moeder met twee vriendinnen 
in bevrijdingsrokken...

Moest ! ik dit toch ook nog aan jullie laten zien ...




 bij An Moonen thuis  (klik-er-de-klik)

Jullie hebben al veel kunnen zien
maar er is nog veel meer 
als dat ik  hier (klik) eerder verteld 
 en hier(klik) heb laten zien :o))
te bewonderen !

An Moonen heeft in haar Quilt collectie
ook deze bevrijdings rok :o))




Citaat uit uitleg 'bevrijdingsrok' te vinden bij www.openluchtmuseum. 


Als een rok helemaal volgens de regels was gemaakt 
kon deze in een register worden bijgeschreven. 
Hij kreeg dan ook een stempel en een nummer. 
Er werden meer dan vierduizend rokken in dit register genoteerd. 
Het Nederlands Openluchtmuseum bezit twee geregistreerde rokken.
 De rok van Anneke en de vier andere niet-geregistreerde (meisjes)rokken 
in de collectie maken duidelijk dat er nog veel meer feestrokken
 in de jaren na 1945 gemaakt en gedragen moeten zijn. 





Zo kwam ik  het volgend artikel tegen bij het
Bevrijdingsmuseum Zeeland :




Bevrijdingsrok | mevrouw van Dijk



Object van de maand, januari 2014.
Direct na de Tweede Wereldoorlog maakten vrouwen bont gekleurde feestrokken, ook wel bevrijdingsrokken genoemd. Textiel was een schaars goed en het materiaal werd in gedeeltes bij elkaar gesprokkeld. Maar er zat meer achter dan alleen maar zuinig patchworken.
Mies Boissevain-van Lennep was vanwege haar verzet tegen de nazi's in het concentratiekamp Ravensbrück beland.
Na de oorlog werd ze de initiatiefneemster van een vrouwenbeweging, 
voor wie het maken van de bevrijdingsrok grote symbolische waarde had.
Aan de ene kant verbeeldde het samenvoegen van de stofresten de wederopbouw en de vernieuwing van Nederland. 
Anderzijds verwerkten de vrouwen tijdens het handwerken hun oorlogservaringen.
Tenslotte zou het gezamenlijk dragen van de rok het saamhorigheidsgevoel van vrouwen versterken.
Daarbij was het belangrijk dat de rokken ondanks hun grote verscheidenheid wat de details betreft toch op elkaar leken.
 Zonder standsverschillen. "Eén dracht maakt eendracht", luidde de filosofie.
Deze bevrijdingsrok is gedragen door mevrouw van Dijk - Plasse uit Vlissingen, en gemaakt bij het bedrijf "Corlas" C. Plasse wat gevestigd was aan de Walstraat te Vlissingen.

Meer rokken kun hier bij ;
  feestrok(klik) zien.

en naar bevrijdingsmuseum (klik).



Het is nu niet de maand mei ...
maar ook nu maken mensen ( vrouwen) oorlogen mee
en (traumatische) oorlogservaringen...

...

Liefs,
Simone







6 opmerkingen:

Ada Plouvier-Kopitopoulou zei

Toch leuk dat de bevrijdingsrokken nu ineens weer tevoorschijn komen. De symboliek erachter is eigenlijk het belangrijkste.

Annelies zei

Ik weet inmiddels dat mijn moeder haar bevrijdingsrok heeft gemaakt op kostschool. Ze zat in die tijd met twee vriendinnen op kostschool in Woederen bij Franse zusters. Er waren hele strikte regels hoe de rok gemaakt moest worden.

baukje zei

Dank je wel Yvonne voor dit verhaal. Het was nieuw voor mij. Maar wateen mooie symboliek ligt erachter.

Martine zei

Leuk dat je alle informatie erbij gezocht hebt. Wel heel bijzonder als je zo iets in je bezit hebt.

Quilting Moesje zei

Ik had weleens een stukje erover in de Quiltmania gelezen maar door een rok bij An Moonen te zien en het verhaal met erbij niet te horen begreep met ik ook pas hoe de rokken ontstaan zijn :0))

Ineke zei

Wat een interessant onderwerp, leuk om te horen hoe dit is ontstaan. Dank je wel voor je uitleg.
Liefs, Ineke

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...