Toen ik bij Annelies (hier klik)
een mooie foto !
zag van haar moeder met twee vriendinnen
in bevrijdingsrokken...
Moest ! ik dit toch ook nog aan jullie laten zien ...
bij An Moonen thuis (klik-er-de-klik)
Jullie hebben al veel kunnen zien
maar er is nog veel meer
als dat ik hier (klik) eerder verteld
en hier(klik) heb laten zien :o))
te bewonderen !
te bewonderen !
An Moonen heeft in haar Quilt collectie
ook deze bevrijdings rok :o))
Citaat uit uitleg 'bevrijdingsrok' te vinden bij www.openluchtmuseum.
Als een rok helemaal volgens de regels was gemaakt
kon deze in een register worden bijgeschreven.
Hij kreeg dan ook een stempel en een nummer.
Er werden meer dan vierduizend rokken in dit register genoteerd.
Het Nederlands Openluchtmuseum bezit twee geregistreerde rokken.
De rok van Anneke en de vier andere niet-geregistreerde (meisjes)rokken
in de collectie maken duidelijk dat er nog veel meer feestrokken
in de jaren na 1945 gemaakt en gedragen moeten zijn.
Zo kwam ik het volgend artikel tegen bij het
Bevrijdingsmuseum Zeeland :
Bevrijdingsrok | mevrouw van Dijk
Object van de maand, januari 2014.
Direct na de Tweede Wereldoorlog maakten vrouwen bont gekleurde feestrokken, ook wel bevrijdingsrokken genoemd. Textiel was een schaars goed en het materiaal werd in gedeeltes bij elkaar gesprokkeld. Maar er zat meer achter dan alleen maar zuinig patchworken.Mies Boissevain-van Lennep was vanwege haar verzet tegen de nazi's in het concentratiekamp Ravensbrück beland.
Na de oorlog werd ze de initiatiefneemster van een vrouwenbeweging,
voor wie het maken van de bevrijdingsrok grote symbolische waarde had.
Aan de ene kant verbeeldde het samenvoegen van de stofresten de wederopbouw en de vernieuwing van Nederland.
Anderzijds verwerkten de vrouwen tijdens het handwerken hun oorlogservaringen.
Tenslotte zou het gezamenlijk dragen van de rok het saamhorigheidsgevoel van vrouwen versterken.
Daarbij was het belangrijk dat de rokken ondanks hun grote verscheidenheid wat de details betreft toch op elkaar leken.
Zonder standsverschillen. "Eén dracht maakt eendracht", luidde de filosofie.
Deze bevrijdingsrok is gedragen door mevrouw van Dijk - Plasse uit Vlissingen, en gemaakt bij het bedrijf "Corlas" C. Plasse wat gevestigd was aan de Walstraat te Vlissingen.
Meer rokken kun hier bij ;
feestrok(klik) zien.
en naar bevrijdingsmuseum (klik).
Het is nu niet de maand mei ...
maar ook nu maken mensen ( vrouwen) oorlogen mee
en (traumatische) oorlogservaringen...
Liefs,
Simone
en naar bevrijdingsmuseum (klik).
Het is nu niet de maand mei ...
maar ook nu maken mensen ( vrouwen) oorlogen mee
en (traumatische) oorlogservaringen...
...
Liefs,
Simone
6 opmerkingen:
Toch leuk dat de bevrijdingsrokken nu ineens weer tevoorschijn komen. De symboliek erachter is eigenlijk het belangrijkste.
Ik weet inmiddels dat mijn moeder haar bevrijdingsrok heeft gemaakt op kostschool. Ze zat in die tijd met twee vriendinnen op kostschool in Woederen bij Franse zusters. Er waren hele strikte regels hoe de rok gemaakt moest worden.
Dank je wel Yvonne voor dit verhaal. Het was nieuw voor mij. Maar wateen mooie symboliek ligt erachter.
Leuk dat je alle informatie erbij gezocht hebt. Wel heel bijzonder als je zo iets in je bezit hebt.
Ik had weleens een stukje erover in de Quiltmania gelezen maar door een rok bij An Moonen te zien en het verhaal met erbij niet te horen begreep met ik ook pas hoe de rokken ontstaan zijn :0))
Wat een interessant onderwerp, leuk om te horen hoe dit is ontstaan. Dank je wel voor je uitleg.
Liefs, Ineke
Een reactie posten