woensdag 1 februari 2012

" Van een naaister en een Torenkamertje ..."

Hoe eigenlijk foto's van mijn huisjesproject er aan mee hebben geholpen om zo'n leuk (waargebeurd ...) verhaal van vroeger te horen van mijn oma ...
We gingen toch nog onverwachts zondag's middags naar mijn oma,
Ik samen met DH en jongste DS .... de anderen hadden al logeerpartijtje e.d.
Oma wilde de kaart die ze had willen sturen naar jongste DS verjaardag geven ...
omdat het een nieuwe kaart was, vroeg ik of ze hem wilde schrijven voor jongste DS ...

Oma kan heel mooi schrijven vind ik en ook nu nog op haar 90 ste ....
Verder vroeg oma naar ons poezebeest ...
We waren toch foto's aan het maken en dacht dat er wel een foto
van onze lapjespoes  'Babbel' op zou staan ...
Maar we hadden juist pas alle foto's erafgehaald en opgeslagen ...
Nu ik mijn blog heb ... worden er veel meer foto's gemaakt ... (o)

Toen zag oma foto's van mijn quilt huisjesproject ...
en zij vroeg of ik dat (nog steeds) met de hand doe ...
Ik had al eens verteld al mijn quiltwerk met de hand te doen
omdat je dan onder andere veel meer controle hebt ...
het zijn meestal ook maar kleine naadjes per keer ...

(Zoals ik eerder schreef .... ik heb niet snel ruzie ... ;o)
maarre met mijn (elektrische) naaimachine ... )o:

Oma gaf aan al een tijd niets met haar handnaaimachine te doen ...
en hoe ik dat zou vinden ...
Oma gaf aan dan inderdaad meer controle te hebben als met een elektrische naaimachine ...

En toen kwam dus het leuke verhaal ...
Torenkamertje van ... Pluk van de Petteflet

Oma vertelde de naaimachine zelf vroeger bij elkaar gespaard te hebben ...
Op haar 18e heeft ze toen een Singer handnaaimachine gekocht ...
Ik zag haar ogen glimmen toen ze het erover had ...
en daar ben ik nogal gevoelig voor ... :o)

Ik dacht toen gespaard ... welk werk heeft u gedaan ?
Toch wat aarzelend vertelde ze ... dat haar vader een postkantoor had
en dat ze meehielp in het postkantoor !

Mijn oma is de oudste dochter uit een gezin met  vijf dochters ...
Zij hielp ook veel haar moeder die naaister was ...
Dit vond ik toch wel heel leuk om te horen  ...

Oma liep naar een la ... en toverde dit krantenknipsel eruit ...
Op de foto zie je rechts beneden het postkantoor, daarachter en daarboven woonden ze ...
Haar vader had allemaal ... vogelkooien met kanarie's in zijn postkantoor vertelde oma ...

Vroeger kwam er ook iedere week (?) een man ...
speciaal om de klok
op te draaien ...


Mijn moeder (overleed toen ze 54 jaar was) ... is de oudste dochter van mijn oma ...
Mijn moeder zat vroeger ... altijd ... achter haar (elektrische)naaimachine
en maakte heel veel kleding zelf ...
Ik ben ook de oudste ... zelf maken vond ik toen ook erg leuk !
Maar eigenlijk altijd al liever met de hand ...

zoals leren haken bij oma ...
en oma zag ik dan vaak achter haar handnaaimachine ... als ik bij hun logeerde ...


Hier zie je mij op de stoel bij oma ... met haar poezenbeest ... Moppie ...
met haar mooie witte befje .... en ... witte sokjes ...
Mijn moeder vertelde (vroeger) bij deze foto dat het bijzonder
is dat Moppie ...
 hier naast me zit ...
ze was namelijk geen aanhalige poes ...
en haalde direkt uit als je haar aanraakte ...

Dat kan ik me ook wel herinneren ... toen ik ouder was ...
ze zat nooit bij iemand op schoot bijvoorbeeld ...
Moppie werd ouder als een van haar "kinderen" 
(een zwart katje "Beertje") ...
die wij gehad hebben vroeger uit een nestje van Moppie...
En oma is /was gek op (alle) beesten  ...
Vraagt eigenlijk bij ieder bezoekje naar onze huisdier(en ) ...

Oh ... over de handnaaimachine vertel ik later ... :o)


Zie toch wel iets heel liefs in mijn wieg .... op de foto ...
Zou ik daarom zooo ... gek ... op lapjes zijn  ...

Helaas kan ik me niet herinneren hem ooit in het echt gezien te hebben  ...
toch eens aan mijn tante (zus van mijn moeder) vragen ...
of zij weet wie deze lieve lapjesdeken heeft gemaakt ... :o)

Fijne dag !

Simone

8 opmerkingen:

Supergoof zei

Leuk hè dat je door lapjes veel meer te weten komt over je oma!
Mijn vader had ook een postkantoor, en in de kluis werden de sinterklaascadeautjes verstopt, zodat ik ze met mijn speurneus niet kon vinden,...
Ik ben benieuwd wie het mooie dekentje heeft gemaakt, want dat is heel speciaal!

Anne zei

Wat een leuk verhaal. Erg mooi om al die mooie oude foto's te zien en wat een lieve deken! Hopelijk kom je er nog achter wie die heeft gemaakt en waar die nu is.
Ik ben benieuwd naar de handnaaimachine!

Nardy zei

Wat een bijzonder mooi verhaal! Wat leuk dat je oma het je vertelde. Mijn oma naaide ook veel en opa hielp daarbij door de geknipte delen 'om te slingeren'. Een prachtig dekentje, groetjes Nardy

mieke zei

Leuk die herinneringen.
Vroeger hadden wij (1 zus en ik )een lapjesdeken op ons bed.
En ooit een lapjesjurk, helaas zijn daar gen foto's van.

Ellen zei

Wat een heerlijk verhaal zeg, ik heb genoten en die foto's erbij maken het helemaal speciaal!
Dat dekentje is ook heel mooi zeg.

Anoniem zei

Oh, wat bijzonder om zo samen met je oma deze herinneringen op te halen! Je deelt even elkaars leven, echt heel waardevol! En tja, dat dekentje is wel een klein raadsel, wat ziet het er schattig uit, ik ben benieuwd of je tante je kan helpen...! Groetjes!!

@nke zei

Wat een ontroerend verhaal, fijn dat je oma je dit allemaal nog kan vertellen. Enne, ik ben ook benieuwd naar het verhaal van de naaimachine.....

Roos zei

Wat een lief verhaal en wat maak jij mooie huisjes.
Groetjes Roos

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...